Mattias Durnik - näringslivsdirektör med uppdrag förbättra näringslivsklimatet

Mattias Durnik - näringslivsdirektör med uppdrag förbättra näringslivsklimatet

Mattias Durnik - med uppdrag att förbättra näringslivsklimatet

Publicerad: 24/9, 2019

Mattias Durnik är sedan 1 augusti näringslivsdirektör på Gävle kommun. Det är en delvis nyinrättad roll där han har i uppgift att utveckla en ny näringslivsorganisation med syfte att utveckla och förbättra kommunens arbete gällande näringslivs- och företagsutvecklingsfrågor.

Vad är din bakgrund?
– Jag är född och uppvuxen i Västerås. Jag är civilekonom och har haft olika roller – från marknadsföringsspecialist till VD i olika branscher. Jag har arbetat både i privat och offentlig sektor. Mitt första jobb var som marknadsförare var på ett internationellt IT-företag i USA. Under 00-talet var jag väldigt aktiv inom sociala medier och internetmarknadsföring, skrev artiklar inom ämnet i Sverige och USA, föreläste och hjälpte företag att komma igång med sin marknadsföring på nätet. Även om specialistkunskaperna inte finns där längre har jag som chef i dag förståelse för vikten av dessa frågor när man bygger sina affärsstrategier.

Vad kände du till om Gävle och eventuella kopplingar till regionen hade du innan du tog det här uppdraget?
– Som ung var det framför allt hockeyn och Brynäs jag förknippande med Gävle. Efter att jag bott i Washington DC och blivit ett stort fan av Washington Capitals blev kopplingen såklart ännu tydligare tack vare spelare som Nicklas Bäckström. Jag jublade nog antagligen högst i hela Hälsingland när Bäckis lyfte Stanley Cup-bucklan tidigt på morgonen svenskt tid efter sista finalmatchen!
De senaste 6-7 åren har jag dock varit i Gävle regelbundet. Dels tack vare mina jobb och genom mitt engagemang i UF Gävleborgs styrelse, som jag satt i mellan 2014-2019. Privat har vi i familjen också varit i Gävle flera gånger, framför allt har det varit Furuviksparken som lockat familjen.

Hur definierar du ditt uppdrag och arbetsbeskrivning?
– Jag har till uppgift att bygga och leda kommunens nya näringslivsorganisation. Vår nya Näringslivsavdelning ska arbeta för att uppnå de mål som kommunen har satt upp genom Näringslivsprogrammet. Arbetet är inget som sker enbart inom den nya avdelningen utan det stora arbetet sker i samverkan med våra kollegor i kommunkoncernen och våra lokala företag.

Vad skiljer din roll som näringslivsdirektör det uppdrag som tidigare näringslivschefer i kommunen har haft?
– Min roll skiljer sig från mina företrädares dels genom att vår nya organisations uppdrag breddas såväl med inköp- som upphandlingsfrågor och även internationella frågor. Vår centralt placerade roll i kommunorganisationen förbättrar också möjligheten att arbeta med viktiga kommunkoncernövergripande förbättringsåtgärder. Jag upplever också att jag personligen kommer ha bättre förutsättningar att lägga fokus på strategiska utvecklingsfrågor än vad mina föregångare kanske hade möjlighet till.

Vad ser du som vår regions styrkor samt vilka områden anser du behöver förbättras?
– Vi har ett starkt lokalt näringsliv i Gävle med många spjutspetsverksamheter inom flera branscher, vi är en växande kommun med allt fler invånare och vi har ett mycket bra geografiskt läge och med konkurrenskraftiga infrastrukturförutsättningar. Allt detta gör oss till en i grunden mycket attraktiv och stark företagsplats, oavsett om du verkar på en lokal marknad eller arbetar mot nationella eller internationella målgrupper.
Bland våra utmaningar skulle jag säga att kompetensförsörjningsfrågan ligger allra högst upp. Våra företag har problem att hitta rätt kompetens samtidigt som vi har en hög andel av personer som går utan arbete. Där behöver vi kraftsamla - näringsliv och det offentliga gemensamt för att hitta vägar fram för att lösa frågorna

Vad är känslan efter några månader på plats och hur ser den närmaste framtiden ut?
– Min känsla är i grunden mycket positiv. Jag träffar väldigt engagerade människor varje dag, både i kommunorganisationen och i näringslivet. De vill framåt och uppåt. Den närmsta tiden blir det ett stort fokus att landa vår nya näringslivsorganisation och få igång den verksamheten på ett bra sätt och hitta en bra dialog inom kommunkoncernen så att vi kan fortsätta med det övergripande förbättringsarbetet vad gäller till exempel bemötande, service och kommunikation.

Vad är din personliga målsättning eller vision med det här uppdraget?
– Ett företagsklimat i toppklass!

Vad vet vi inte om dig?
– Förutom mitt stora intresse för Washington Capitals är jag även en storkonsument av vinylskivor, speciellt lite udda 60-talspop och garagerock.

Stort tack och lycka till med uppdraget

Namn: Mattias Durnik
Titel: Näringslivsdirektör, Gävle kommun
Ålder: 43 år
Bor: Hudiksvall
Familj: Fru, två barn

Kommentarer

Skriv en ny kommentar

Svar till ×

Inga kommentarer än...
Bli först att kommentera detta innehåll!

Skriv en ny kommentar