Kan Gävle nå toppen från botten gällande företagsklimatet?
Publicerad: 21/10, 2022
Under allt för många år har Gävle kommun hamnat för lågt i rankingen för lokalt företagsklimat jämförbart med både jämnstora men även alla kommuner i hela Sverige. Vad kan vi göra framöver för att nå toppen? Ja, det var frågan som Lotta Petterson, regionchef Svenskt Näringsliv, ställde till ett 50-tal intresserade åhörare på företagarföreningarnas frukostmöte i stora Gasklockan torsdag den 20 oktober.
Mängder av företagare och andra som brinner för entreprenörsskap har stött på, diskuterat och bearbetat kommunledningen för att förbättra områden som dialog, attityder till företagande, service och myndighetsutövning, upphandling, osund konkurrens för att nämna några områden genom åren.
Lotta Petterson gick igenom årets inte allt för upplyftande enkätresultat och ranking av det lokala företagsklimatet. Gävle kommun placerar sig på plats 271 av landets 290 kommuner. Största ljuspunkten i regionen är f.ö. Ockelbo som klättrat hela 63 placeringar och nu återfinns på plats 83.
– Jag tänker att ledarskapet hos kommunerna är det viktigaste. Hela organisationen måste med för att förbättra företagsklimatet tillsammans med de lokala företagen. I det ligger också vikten av mod, vilja och intresse för frågan hos de ledande politikerna och tjänstepersonerna. Finns det som grund kommer också samtal, aktiviteter och handlingar att gå i bra riktning för ett bättre företagsklimat, säger Lotta.
Det var inget fel på entusiasmen och engagemanget och ett flertal konstruktiva förslag presenterades efter ett kortare samtal runt borden.
Ett av de skarpaste inläggen från publiken var från tidigare politikern Lennart Sjögren som var mycket tydlig;
– Placeringen är inget mindre än en katastrof för en kommun av Gävles dignitet. Frågan är inte vad kommunen kan göra, utan vad den MÅSTE göra!
Flera grundläggande förslag diskuterades som att attityder måste förändras och mer konstruktiva saker som att utbildningsnämnden måste kravställa att entreprenörsskap genomsyrar hela utbildningsprocessen. Invånare måste förstå att allt välstånd och tillväxt i fungerande samhällen i grunden kommer från företagande och entreprenösskap. Det borde implementeras från förskola till gymnasiet. Att Vasaskolan med naturvetenskapliga, samhällsvetenskapliga, estetiska och humanistiska program inte tillåter UF-företag i sin gymnasieutbildning är inte bara pinsamt - det är en skam som får stå i symbios med kommunens utveckling med andra jämförbara städer gentemot övriga städer av samma storlek i Sverige genom decennierna.
Ser vi till siffror i undersökning så är vi i alla fall bra på mobilnät och bredband, med plats 83 (av Sveriges 290 kommuner). Kan det kanske bero på det starka arvet efter L M Ericsson?
Väg-, tåg- och flygförbindelser får också godkänt med plats 115 men i övrigt så ligger alla andra mätbara faktorer faktiskt i botten jämfört med alla andra kommuner i landet oavsett storlek.
Här vill jag också vara tydlig med att jag personligen i princip alltid blivit bra, tydligt och positivt bemött av kommunens tjänstemän när det gällt frågor som rört företagande. Tyvärr verkar det dock gälla långt ifrån alla företagare. Jag har också upplevt en stor attitydförändring särskilt de senaste åren och att man inte minst från näringslivsavdelningen men även att våra politiker generellt uttrycker en verklig vilja skapa att ett positiv företagsklimat. Noterbart är faktiskt också att "Information till företagen" är den enkätfråga som klättrat mest med 13 placeringar, nu på plats 255 av 290.
Ett av de allra sämsta omdömena ges dock till tjänstemännens attityder (284 av 290) och det borde vara riktigt enkelt att om inte förändra så i alla fall mäta löpande. Skall vi få till en förändring så gäller det nämligen att börja betrakta och hantera företagare som kunder. Som marknadsförare och kommunikatör är jag naturligtvis intresserad av mätbara löpande resultat inte minst i förhållande till målsättning.
Ett eget enkelt men kul, fungerande och mätbart förslag som baseras på kundnöjdhet är följande: På samma sätt som man arbetar med ”En väg in” för företagarfrågor ställs en enkel Touch & Tell-terminal vid utgången för de som varit på ett personligt möte med tjänstemän i olika företagsärenden. Ni vet en sådan där som man delar med sig av sin åsikt genom att välja mellan ”Grön glad gubbe” ned till en röd,arg och besviken. Vem skulle inte vilja ha en öppen, löpande och transparent statistik och följa den utvecklingen?
Enligt uppgifter så är ett liknande system avseende e-postkorresondens med kommunen under upprättande vilket i så fall är mycket positivt.
I min roll som PR-strateg så ser jag naturligtvis fram emot att berätta om Gävles alla framsteg inom de här avgörande frågorna för både kommunen och regionens invånare så snart de börjar ske. Även som ett föredöme i hela Sverige. Det är alltid försent att ge upp men aldrig för sent att komma igen och lyfta sig rejält i kragen. Låt oss göra som Brynäs hockeylag, en gång i tiden bäst i Sverige. Studsa nere på botten och nu med nya insikter, stark ledning och en grym laganda åter sikta mot toppen! Det är ju där vi hör hemma - det gäller ju bara att den rätta viljan finns.
Text och foto: Joe Formgren, för Företagsbladet genom Presstjänst i flera mediakanaler.
Förslag på länkar att följa:
Gävle kommuns informationsbrev
https://www.gavle.se/kommunens-service/foretagare-och-etablering/foretagsservice-och-kontakt/prenumerera-pa-nyhetsbrevet
Företagsbladet där både företag och kommunen kan publicera egna nyheter
https://foretagsbladet.se
För att börja säkra nöjda företagare efter personliga möten med kommunen
https://www.touch-and-tell.se
Några röster från åhörarna
– Dessa möten är överlag alltid intressanta och ger många bra inslag till vad man skulle kunna göra bättre men tyvärr så känns det som om det ibland stannar där.
Det görs mycket i Gävle kommun för att förbättra näringslivsklimatet, så vi får hoppas att vårt idoga arbete ger effekt.
Tjänstemän och politiker ska fortsätta att besöka Gävles företag och vara noga med att dokumentera och berätta om dessa företagsbesök på exempelvis socialamedier.
Sedan uppmanar jag alla företagare i Gävle att höra av sig till kommunen om att man vill ha besök. Liten som stor, det spelar ingen roll. Behöver ni hjälp med den kontakten så hjälper Företagarna Gävle gärna till. Tipsar även alla företagare att prenumerera på Gävle kommuns Nyhetsbrev där man får mycket viktig information..
Birgit Elonen, Företagarna Gävle och Dinstadgefle.se
– Det som gjorde mötet bra var att vi i kombination med att lyssna även fick diskutera runt borden och sedan redovisa detta. Den röda tråden från alla på vad som kan skötas bättre är återkoppling. Som jag sa till Mattias Durnik. ”Att återkoppla även om man inte har ett svar, är också att ge svar”
Mitt råd till politikerna är att tänka ett företagsbesök om dagen istället för ett i veckan. Viktigt att synliggöra detta via t.ex sociala medier.
Helen (Åkerlind) sa att det inte vågar fråga om att ta bilder. Nonsens tycker jag. Vilken företagare säger nej till reklam samt att som politiker på besök måste man våga fråga. Det värsta som kan hända är att man får ett nej.
Jag ringde Ralph Brodin efter mötet och tipsade om att politikerna som besöker företag borde bjuda in dem till dessa frukostar för nätverkande med andra företag samt kommun & politiker.
Josefin Nordvall, Söders Under - underklädesbutik
– Jag tycker Lotta hade en riktigt bra dragning. Hon beskriver väldigt tydligt vad som är problem i Gävle. Det är bra att man besöker företag men målet kan ju inte vara att man ska besöka många företag. Målet måste ju vara att man ska förstå företagen och att företagen ska uppfatta att politikerna är intresserade och förstår företagen. Ledande politiker måste tycka att företagen är viktiga på RIKTIGT! Företagsfrågan måste vara överst på agendan läs KSO)
Jag lyssnade på en M-politiker från Växjö, Oliver Rosengren. Han sa så här till företagen som kom och ville tänja lite på gränserna kring olika tillstånd m.m: ”Kan du hitta någon kommun där man tillåtit detta, då ska vi kunna i Växjö också”!
Bengt Nises, Fastighetssnabben
– Att få diskutera de här frågorna tillsammans är oerhört värdefullt för Gävle kommun och mig. För mig handlar det om ett gemensamt arbete för att göra ett bra Gävle ännu bättre för företag och Gävlebor. Diskussionen om kommunala upphandlingar t.ex. gav mer insikter om behovet av fortsatt arbete tillsammans.
Jag vill särskilt framhålla värdet av ständig dialog i många forum, gärna utveckla branschvis för att träffa företagens behov än bättre. Kunskap och insikt om varandras uppgifter och uppdrag stärker arbetet. Jag vill även passa på att tack för att så många väljer att delta på företagarföreningarnas frukostmöten, ett bra forum att träffas på.
Göran Arnell, Kommundirektör Gävle kommun
– Mötet var bra med mycket bra inspel från närvarande företagare. Jag tycker att jag kände att viljan finns från alla håll men det behövs mod till förändring.
Politiker måste vara mer engagerade i samtal med näringslivet för att sen ge uppdrag till tjänstemännen att hitta de rätta verktygen och instruera sina medarbetare.
Vi måste jobba tillsammans för bättre näringslivsklimat i Gävle. Jag vill därmed uppmana alla att börja lyfta positiva saker som händer i kommunen för då börjar vi ändra attityd hos oss och hos andra. Vi kan bättre!
Suzana Stamenkovic, Hushållstjänst i Sverige AB, ordförande i Brynäs företagarförening
– Jag tyckte det var roligt att höra Erik Holmestig berätta om all ny verksamhetsmark. Det är viktigt för Gävle att det i närtid kommer att finnas mark så våra lokala företag kan expandera och nya företag kan etablera sig i vår fina stad. Jag kan inte heller låta bli att reflektera över att trots omfattande, nära och mycket god kontakt mellan Svensk Näringslivs representanter och Gävle kommun, KSO samt tjänstepersoner, tycks det finnas en vilja att det i alla offentliga sammanhang ska framstå som vi står väldigt långt ifrån varandra. Att det finns en konflikt och att vi aldrig träffas.
Helene Åkerlind, Kommunalråd (L), vice ordförande i kommunstyrelsen
– Mötet var mycket bra och då tänker jag på Lottas framträdande. Tjänstemännens attityd är avgörande. Anställ inga med fel attityd.
Dessutom gör alltid en konsekvensanalys av besluten innan de tas. Att inte ta ett beslut får också konsekvenser.
Anders Franck, Juttes AB
Fler citat från deltagarna väntas in då artikeln uppdateras de närmaste dagarna.
Om Gävle Företagarföreningar
Gävle Företagarföreningar samarbetar med företagarföreningar på områdena:
Brynäs, Ersbo, Forsbacka, Hamrånge/Norrsundet, Hedesunda, Kryddstigen, Näringen, Sätra, Sörby Urfjäll samt Företagarna Gävle, Gävle Citysamverkan, Mix Marknadsförening, Gästriklands Besöksnäring, Nyföretagarcentrum Gästrikland och Gävle Kommun.
För mer information se https://gavleforetagarforeningar.se/
Kommentarer
Inga kommentarer än...
Bli först att kommentera detta innehåll!
Skriv en ny kommentar