Hur det svenska licenssystemet förändrat spelmarknaden
Publicerad: 17/6, 2019
Det har gått sju månader sedan licenssystemet skapades. Från och med 1 januari 2019 behöver spelbolag en svensk spellicens för att erbjuda sina spel och tjänster till svenska medborgare. Hur har detta påverkat branschen nu när vi nått mitten av första året?
Lägre omsättning
Det första som spelbolagen räknade med var lägre omsättning, men inte på grund av att färre spelare. Det handlar om att bolagen med licens behöver skatta 18% på vinsten. Trots beskattningen kan dock spelbolagen komma att tjäna mer. Spelare som tidigare varit utspridda över hundratals olika сasinosajter kommer nu att vända sig till dem som har svensk licens. Som spelare är det inte olagligt att spela på сasinos utan licens men alla vinster från såna сasinos behöver beskattas som inkomst, vilket säkerligen kommer att driva spelare mot licensierade сasinos istället.
Ny marknadsföring
I Sverige har vi sedan flera år tillbaka varit van vid mängden сasinoreklam. Svenskarna har bombarderats med bonusar och erbjudanden i tv och radio. Den nya spellagen ska råda bot mot detta. Numera måste all сasinomarknadsföring genomföras måttfullt. Сasinos får inte rikta sig mot minderåriga eller uppmuntra spelberoende (källa: https://blog.jackpotcitycasino.se/vad-innebar-de-nya-spellicenserna-2019-for-svenska-spelare/). Reklam ska inte marknadsföra сasinospel som ett sätt att bli rik. Vad som anses vara “måttfullt” är högst subjektivt, spelbolagen försöker så klart marknadsföra sig så mycket de kan medan regeringen försöker bromsa. Här krävs det mer strukturerade direktiv med exakta siffror för att spelbolagen ska följa lagen.
Färre bonusar
Regeringen har länge ansett att de stora bonusarna är ett problem. Сasinosajterna delar ut bonusar till höger och vänster men vissa villkor är nästan ouppnåeliga för spelarna vilket leder till mer spelande och risk för större förluster i hopp om att klara strikta omsättningskrav.
Den nya lagen säger att сasinosajterna får bara erbjuda en bonus per spelare, vilket brukar bli en välkomstbonus vid registrering. Free spins och bonusar i spelautomaterna finns så klart kvar. Det innebär i sin tur att marknadsföringen förändras då en spelsajt inte kan locka med extra bonusar i reklam och kampanjer.