Hästgödsel från Gävletravet blir biogas i Forsbacka
Publicerad: 4/8, 2023
När gödseln växer till stora högar kan det vara bra att ha kontakter. Med en biogasanläggning till exempel. På Gävletravet uppehåller sig dagligen runt 70 trav- och ponnyhästar. Här finns också stallplatser för gästande ekipage som besöker Gävletravet i samband med tävlingar och träningar.
Tävlingar arrangeras 3–4 gånger per månad och som mest kan hela 150 hästar vara samlade på Gävle Travet samtidigt. En travhäst äter cirka 15 kilo foder varje dag. Och det som går in, måste som bekant komma ut. På Gävletravet mockar man gödsel motsvarande 900 ton per år. Skulle man samla allt detta gödsel i containrar som staplas på varandra, skulle de efter ett år nå 180 meter upp i luften - det är högre än Kaknästornet i Stockholm
– Så mycket gödsel kan ingen lantbrukare ta emot i vår närhet, så fram till för några år sedan fick vi köra det uppåt tio mil för att bli av med det, berättar Gävle Travets VD Kent Modin.
Slöseri med resurser och dessutom dyra transporter, tyckte Kent som av en slump tog upp problemet med Gästrike Ekogas.
- Vi såg en möjlighet att dra nytta av gödslet som resurs hos oss, både för gasproduktion och som näring till vårt biogödsel, säger Jürgen Lorenz är VD på Gästrike Ekogas i Forsbacka.
Sedan 2021 bidrar nu Gävletravets hästar till att såväl stadsbussar som sopbilar i Gävle kan köra på fossilfritt bränsle - lokalproducerat i Forsbacka.
– Dessutom är det flera kommunala fordon, taxibilar och naturligtvis privata bilar som tankas i Gävle, säger Kent, belåten med att han spar pengar och minskar miljöutsläppen genom att slippa köra gödslet långa sträckor för behandling.
Ekogas anläggning ligger ju nästintill nästgårds. Det är ett riktigt win win-förhållande, menar Kent. Att omvandla avfall till en resurs som minskar vårt klimatavtryck ligger helt i linje med vårt eget miljöarbete här på Gävletravet.
När Kent och Jürgen möts den här gången är det för att fotograferas på travbanan. De enas de om att det tillkommit ytterligare ett perspektiv sedan de skrev under avtalet om samarbete.
– Att tillverka inhemskt bränsle på lokala råvaror och förse lokal infrastruktur med drivmedel har blivit angeläget ur ett beredskapsperspektiv.
Innan Kent och Jürgen skiljs åt skojar de om att startbilen på travbanan kanske borde förses med biogasmotor. Snacka om en klockren koppling.
Kommentarer
Inga kommentarer än...
Bli först att kommentera detta innehåll!
Skriv en ny kommentar