Joakim Carlsson

Joakim Carlsson

Från korvkiosk till restaurang – en imponerande utvecklingsresa

Publicerad: 3/3, 2021

MIX Marknadsföreningen i Gävleborg fortsätter med sina mycket uppskattade föreläsningar trots pandemin. Enda skillnaden är att vi ställt om till digitala föreläsningar, som vi direktsänder via länk till våra medlemmar. Sista fredagen i varje månad är det dags, så även i februari då vi gästades av Sibyllas fd VD Joakim Carlsson.

- Jag började min resa på Sibylla som mycket ung, berättar Joakim. Vid 5-6 års ålder fick jag i uppdrag av pappa att plocka skräp på parkering utanför hans gatukök, lönen bestod oftast av en glass.
Joakim fortsatte att jobba i sin pappas gatukök under skoltiden och blev senare i livet själv ägare till 3 Sibylla restauranger. Men resan slutar inte där utan i maj 2011 blev Joakim VD för hela Sibyllakedjan med ansvar för 20 personer på huvudkontoret och 160 franchisetagare med totalt ca 1300 anställda.

Under nästan en timme fick vi följa Sibyllas intressanta utvecklingsresa från traditionella gatukök till dagens luftiga och fräscha restauranger. Då de nya hamburgerkedjorna etablerade sig och även bensinmackarna började sälja snabbmat, skedde en omfattande ändring på fastfoodmarknaden. Sibylla insåg att för att hänga med var de tvungna att skruva på konceptet och tänka nytt.
Med Joakim i spetsen började resan med att fastställa positionering, vision och mission. De jobbade med att skapa Sibylla – en modern fastfood aktör.

Joakim berättar att en av de stora utmaningarna låg i att få alla franchisetagare med på tåget. Att få alla att inse fördelarna med att ha samma sortiment, i att utbilda all personal och att uppgradera från gatukök till restaurang. För att lyckas med detta åkte han och några kollegor på en roadtrip varje år där de besökte ett antal franchisetagare och pratade både med ägarna och personalen om varför det var nödvändigt att tänka nytt.

Den första restaurangen, byggd enligt Sibyllakedjans nya, moderna profil, ligger i Bettorp, Örebro och invigdes 2012. Profilen innebär bland annat att gästerna möts av inbjudande miljöer både ut- och invändigt.

Det hårda arbetet företaget lagt ner under en tioårsperiod har givit resultat, 2016 fick man utmärkelsen ”Årets franchisekedja”, omsättningen har ökat från 650 till 781 MKR och Sibylla har blivit ett av Sveriges mest älskade varumärke.

Ett stort antal av medlemmarna i MIX tog del av denna föreläsning via sina datorer hemma eller på jobbet och responsen har varit mycket positiv. Så här säger en av våra trogna medlemmar Pernilla Ersson, Sandvik Coromant, som oftast är med på våra arrangemang:

- Sibylla är nostalgi och förknippat med många ”goda minnen” i dubbel bemärkelse. Det är fascinerande och snudd på magiskt med starka varumärken, som liksom alltid har funnits där. Därför var det extra roligt att få höra Joakim berätta om sin resa med företaget samt om Sibyllas utveckling från korvkiosk till vad det är idag.

Läs gärna mer på:
www.mixgavleborg.se

 

Joakim

Joakim

Pernilla Ersson

Pernilla Ersson

Nya Sibylla i Hofors

Nya Sibylla i Hofors

Kommentarer

Skriv en ny kommentar

Svar till ×

Inga kommentarer än...
Bli först att kommentera detta innehåll!

Skriv en ny kommentar