Edward Blom i vegomanteln - en sarkastisk saga om trovärdighet
Publicerad: 15/7
Välkomna till en av reklamvärldens mest osannolika allianser. Vi pratar alltså om Anamma, vegoproducenten som har fått en lysande idé: varför inte rekrytera köttälskaren Edward Blom för att sälja vegoprodukter? Ja, ni hörde rätt. Edward Blom, mannen som mer eller mindre personifierar köttfesten på Midsommar, jul och påsk, är nu ansiktet utåt för grönsaker.
Låt oss börja med att säga att idén om att använda en "köttprofil" för att marknadsföra vegoprodukter är ungefär lika logisk som att be en vegetarian att sälja korv. Men här är vi ändå, i en verklighet där Anamma tror att Blom kan övertyga oss om att lämna fläskfilén för tofubitarna.
För det första, vilken trovärdighet har en person som hela sitt liv har förkunnat köttets överlägsenhet i matlagningen när han nu plötsligt ska locka oss till vegohyllan? Det är som att anlita en storrökare som talesperson för en kampanj mot rökning. Hela konceptet får en att undra om marknadsföringens kreativa avdelning har överdoserat på ironipiller.
Och så har vi kampanjen "Köttavdraget". Anamma menar att man kan få 40 kronor rabatt på sina vegoköp om man visar upp sitt köttkvitto. Förstår ni det geniala i detta? Vi ska alltså belönas för att vi köper kött, genom att få rabatt på något vi egentligen inte vill ha. Det är ungefär som att säga: "Grattis till att du inte gillar vegomat, här är en rabatt för att försöka tvinga dig att äta det ändå."
Men vänta, det blir bättre. Kampanjen är aktiv i bara en månad, och om den lyckas kanske den återkommer. Det är alltså inte bara en enstaka absurditet, utan potentiellt en återkommande fars. Edward Blom, vårt ansikte utåt för kött, kliver in i vegokostymen och försöker övertyga oss om att grönsaker är det nya köttet. Om man skulle satsa pengar på trovärdigheten i detta, skulle oddsen vara lika höga som för att jultomten verkligen bor på Nordpolen.
Och allt detta toppas med guerillaaffischering och köpta sociala medier-enheter. Vi ska alltså matas med budskapet om att det är ekonomiskt och miljömässigt klokt att byta biff mot bönor, och vem ska övertyga oss? Edward Blom, köttets apostel.
Så, låt oss sammanfatta: En köttprofet säljer grönsaker, en kampanj belönar köttätare med vegorabatter, och marknadsföringen är ett mästerverk av komisk ironi. Man kan nästan höra PR-teamets jubel när de kom på detta mästerverk. För i slutändan, vad är bättre reklam än ett riktigt gott skratt? Tack för det, Anamma.
Kommentarer
Inga kommentarer än...
Bli först att kommentera detta innehåll!
Skriv en ny kommentar