Den obekräftade teorin om typsnittet Oswald

Publicerad: 19/9

Det finns typsnitt som är mer än bara bokstäver på ett papper; de bär med sig en historia, en känsla. Typsnittet Oswald är ett av dessa som undertecknad upptäckt på senare år och känner stor fascination för. Fonten som är skapad 2011 av Vernon Adams, är ett kraftfullt och modernt sans-serif-typsnitt som snabbt blev populärt på webben.

Men i skuggan av dess enkla och tydliga linjer finns en mystisk teori – en teori som inte handlar om digital design eller typografi i sig, utan om en koppling till en av historiens mest chockerande händelser: mordet på president John F. Kennedy.

Vi vet att Lee Harvey Oswald, mannen som anklagades för att ha mördat Kennedy, blev ett namn för evigheten den 22 november 1963. Nyhetsrubriker skrek ut hans namn över hela världen, i trycksvärta som etsade sig fast i minnet hos dem som såg dem. Dessa rubriker, tryckta i bastanta, grova typsnitt, var utformade för att skapa effekt och förmedla chocken och oron i ett samhälle som just förlorat sin ledare. De var starka, påtagliga och lämnade inget utrymme för tvetydighet – precis som typsnittet Oswald.

Men varför döpte Vernon Adams sitt typsnitt till just "Oswald"? Det är här teorierna börjar snurra. Officiellt skapade Adams typsnittet som en moderniserad version av klassiska groteska typsnitt. Han ville skapa något tidlöst, något som kunde användas i den moderna digitala eran. Men kan det finnas mer under ytan? Namnet "Oswald" kan verka som ett slumpmässigt val, men för vissa konspirationsteoretiker är det svårt att ignorera de paralleller som finns.

Vernon Adams var inte född när Kennedy mördades, men han växte upp i en tid då denna händelse redan hade blivit en del av den kollektiva historiska medvetenheten. Rubrikerna från den dagen, med sina kraftfulla, kompakta typsnitt som berättade om en nation i chock, hade redan blivit ikoniska. Kanske påverkades han undermedvetet av de tryckta orden som ropade ut namnet "Oswald" på första sidorna. Ett typsnitt är trots allt mer än bara dess design; det är också vad det förmedlar och vad det representerar.

När man ser på Vernon Adams' Oswald med dessa tankar i bakhuvudet, blir det lätt att dra paralleller till en tid då bokstäver användes för att förmedla världsomvälvande nyheter. Det är som om typsnittet i sig bär en bit av denna historia, om än på ett tyst och subtilt sätt. Det är grovt, rakt på sak, och lämnar inget utrymme för utsmyckningar – precis som de rubriker som berättade för världen att presidenten hade fallit.

Ingen har någonsin bekräftat att Adams inspirerades av Lee Harvey Oswald eller rubrikerna från 1963 när han skapade sitt typsnitt. Kanske är kopplingen inget annat än en tillfällighet, en fantasifull tolkning av bokstävernas kraft och historiska resonans. Men ibland är det just dessa oklara och obekräftade teorier som ger världen dess mystik. Kanske är det därför Oswald typsnittet, med sin skarpa närvaro och okomplicerade form, ändå bär med sig en känsla av något större – något som går bortom bara formen av bokstäver.

I en värld fylld av tillfälligheter, konspirationer och dolda betydelser, kan det mycket väl vara så att typsnittet Oswald är mer än bara ett modernt groteskt typsnitt. Det kan vara en påminnelse, en kodad viskning om en mörkare tid, när ord och namn bar en tyngd som sträckte sig långt utöver trycksvärtan på ett papper.

Text: Joe Formgren
Grundare av Presstjänst

Typsnittet Oswad - visst finns det stora likheter med de gamla tabloiderna från 1963.

Typsnittet Oswad - visst finns det stora likheter med de gamla tabloiderna från 1963.

Kommentarer

Skriv en ny kommentar

Svar till ×

Inga kommentarer än...
Bli först att kommentera detta innehåll!

Skriv en ny kommentar