Anlita en digital marknadsförare eller PR-konsult?

Anlita en digital marknadsförare eller PR-konsult?

Anlita en digital marknadsförare eller kommunikationsstrateg?

Publicerad: 17/1, 2023

Att arbeta med professionella digitala marknadsförare eller en kommunikationsstrateg kan ha många fördelar för en verksamhet. En av de främsta fördelarna är att få tillgång till expertis och kunskap om hur man bäst når ut till sina målgrupper och skapar en effektiv marknadsföring. En professionell digital marknadsförare eller kommunikationsstrateg har ofta en bred kunskap om olika marknadsföringskanaler och verktyg och kan därför hjälpa verksamheter att välja rätt strategier och taktiker för att nå sina mål.

En annan fördel med att använda professionella marknadsförare eller kommunikationsstrateger är att de kan hjälpa en verksamhet att skapa en tydlig och igenkännbar image på olika plattformar. Det är av största vikt för att bygga förtroende och lojalitet hos kunder och klienter. Ni får också hjälp eller råd om hur ni effektivt hanterar er närvaro på sociala medier och andra digitala plattformar, så att man kan nå ut till en stor publik på ett snabbt och effektivt sätt.

– En professionell marknadsförare eller kommunikationsstrateg kan också hjälpa en verksamhet hur ni mäter och analyserar er marknadskommunikation, så att ni kan se vad som fungerar och vad som behöver förbättras, säger Joe Formgren, kommunikationsstrateg och marknadskonsult. Detta kan vara viktigt för att kunna göra rätt investeringar i marknadsföringen och säkerställa att ni får maximal avkastning på era marknadsföringskronor.

Det finns en hel del nackdelar med att inte ta hjälp av en specialist på marknadsföring. En av de största nackdelarna är att man kan sakna den kunskap och erfarenhet som en professionell har, vilket ofta leder till dåliga val och ogenomtänkta investeringar i marknadsföringen. Detta kan få konsekvenser som att man inte når ut till rätt målgrupper, att man inte får den önskade effekten av sin marknadsföring och att ni förlorar pengar på onödiga kampanjer förstås.

– En stor risk med att inte använda professionell hjälp är att man kan göra riktigt stora misstag i sin marknadsföring, säger Joe. Det är mer än en kund som blivit riktigt lutad av "katalogföretag" som ringer och lovar guld och gröna skogar när det gäller Google och att synas på nätet. Så det enklaste men kanske bästa rådet jag kan ge är att aldrig, jag menar verkligen ALDRIG, köpa något ver telefonen. Ringer någon och vill ge er ett erbjudande så be dem maila över deras "affärsförslag", om det låter intressant. Då kan ni i lugn och läsa igenom vad de vill och ni kan även i lugn och ro rådfråga er marknadsföringskontakt.

Så visst kan ni ha stor nytta samt att det skall vara lönsamt att anlita professionella digitala marknadsförare, kommunikationsstrateg eller PR-konsult om ni vill optimera ert marknadsföringsarbete. I alla fall om ni vill nå bättre resultat och få maximal avkastning på er marknadsföringsbudget.

Tycker du att detta låter intressant och spännande så är du varm välkommen att delta på någon av mina miniutbildning på ett par timmar där vi reder ut begreppen och ni får en betydligt större insikt och förståelse för både marknadsföring och marknadsplanering.

Jag delar med mig av tre decenniers erfarenhet och kunskap som grafiker, kommunikationsstrateg och IT-entreprenör. För mer information se:
https://formgren.com/miniutbildningar

Joe Formgren
070-679 79 00
https://formgren.com

Kommentarer

Skriv en ny kommentar

Svar till ×

Inga kommentarer än...
Bli först att kommentera detta innehåll!

Skriv en ny kommentar