4 sätt att öka försäljningen i din webbshop
Publicerad: 4/6, 2022
Målet med varje webbshop är att sälja produkter till sina besökare. Desto mer desto bättre. Självklart. De flesta webbutiker har en konverteringsfrekvens på runt 2-5 procent vilket innebär att av 100 besökare kommer 2 till 5 av dem att göra ett köp.
Om du ska skapa en webbshop eller redan har en webbshop som du vill öka försäljningen til, så kan du antingen locka fler besökare eller förbättra din webshop för att omvandla fler besökare till kunder. Chansen är stor att du antagligen redan spenderar ganska mycket pengar på marknadsföring online och att resultatet förmodligen är rimligt, hoppas jag. Men varför inte ta en titt på hur du kan omvandla fler av dina befintliga besökare till kunder gratis?
Det finns en term i online-affärer som kallas att lämna kundvagn, vilket är när besökare lämnar din webbplats mitt under ett köp. Denna grupp av besökare är de som är närmast att göra ett köp i din webshop. De har hittat produkten du sökte efter, klickat på köpknappen och sedan lämnar de din hemsida... frågan är varför?
Här är varför kunder överger sina kundvagnar i din webshop
En undersökning gjord av emarketer.com under den nuvarande finanskrisen avslöjar de fem främsta orsakerna till att kundvagnen överges:
- För höga fraktkostnader - 43 %
- Total kostnad för inköp högre än förväntat - 36 %
- Ville jämföra handla på andra webbplatser innan köpet - 27%
- Kunde inte kontakta kundsupport för att svara på frågor - 16 %
- Glömt användarnamn och lösenord för butiks konton som skapats hos handlare - 14 %
Lösningar…
Det som är särskilt slående med undersökningsresultaten är att fyra av de fem orsakerna är mycket lätta att ta itu med. Faktum är att endast prisjämförelser är svåra att undvika online. Så här är fyra enkla sätt att hantera att varukorgen lämnas:
- Tänk om dina fraktkostnader och andra leveranskostnader. Är de rättvisa mot kunden. Vad händer om du inkluderar frakt i dina priser med ett löfte om fri frakt? Vara kreativ. Och försök inte tjäna pengar på frakt.
- Var riktigt tydlig med priserna. Visa ordersumman så tidigt som möjligt och lägg inte till extra hanteringsavgifter på sista sidan i kassan. Du ska inte ens ha någon hanteringsavgift.
- Gör det riktigt enkelt att kontakta kundsupport. Synligt telefonnummer och e-post på alla sidor.
- Tvinga inte dina kunder att skapa konton för att göra ett köp. Fråga dem efter köpet eller skapa ett konto för dem automatiskt.
Det uppskattas i artikeln att runt 2/3 av alla besökare lägger varor i varukorgen utan att avsluta köpet. Det är uppenbarligen inga slantar vi pratar om här, så vad väntar du på?
Peter Bertelsen är kommunikationskonsult på INET-DESIGN där han arbetar med interaktionsdesign, informationsarkitektur, användbarhet, sökmotormarknadsföring, copywriter och webbstatistik.
Kommentarer
Inga kommentarer än...
Bli först att kommentera detta innehåll!
Skriv en ny kommentar